Møllerens lavFODMAP produkter

Møllerens har en rekke produkter som kan spises av personer på en lavFODMAP-diett.

10 % av befolkningen

Mageplager er et økende problem i dagens samfunn, og irritabel tarm (IBS) forekommer hos om lag 10 % av befolkningen. Forskning viser at de fleste med IBS opplever symptomlindring ved å redusere eller unngå inntak av noen matvarer med tungt fordøyelige karbohydrater, en diett omtalt som lavFODMAP-dietten.

 

Tungt fordøyelige karbohydrater

FODMAP er et engelsk ord satt sammen av førstebokstavene til bestemte sukkerarter;

     Fermenterbare:
     Oligosakkarider
     Disakkarider
     Monosakkarider
     (And)
     Polyoler

Disse karbohydratene er tungt fordøyelige, og suges dårlig opp i tynntarmen, men blir brutt ned i en gjæringsprosess i tykktarmen. Karbohydratene trekker vann inn i tarmen og blir dermed ikke så lett fordøyd. Det ekstra vannet utvider tarmen og kan føre til diaré. Når karbohydratene brytes ned av tykktarmsbakeriene dannes det gasser som også bidrar til å utvide tarmen. Hos noen kan dette føre til at de får forstoppelse.

 

FODMAP finnes i noen korntyper

Fruktaner er en av flere karbohydrater som kan skape symptomene. De blir ikke fordøyd i tynntarmen og kan derfor forårsake symptomer i tykktarmen pga. gjæring og økt gassvolum. Fruktaner finnes blant annet i: Rug, hvete, spelt og bygg.

Spelt inneholder mindre fruktaner enn hvete, men er likevel ikke fruktanfritt. En del personer med IBS tåler spelt godt, og kan erstatte hvetemel med speltmel. Det har vist seg at surdeigsbrød av spelt har lavere fruktaninnhold da gjæringsprosessen i surdeigen bryter ned noe av fruktanene.

Korn og meltyper som havre*, bokhvete, rismel og maismel er lavFODMAP vennlige.
* Det anbefales en begrenset mengde havre på 23g per måltid.

 

Møllerens har flere produkter som er godt egnet i et lavFODMAP kosthold:

 

 

 

 

 

 

 

Prøv deg frem i samråd med din lege. God magehelse!